Full power met krachttraining

published at 11.04.2017

Van jong tot oud duiken steeds meer mensen het krachthonk in. Krachttraining is hip! En dat is goed, want deze trainingsvorm biedt veel mentale en fysieke voordelen. Welke dit precies zijn, lees je in het interview met dr. Hermann Korte, een expert op het gebied van krachttraining.

 

Welke voordelen biedt krachttraining in vergelijking met joggen of yoga?

In de eerste plaats zijn de nagestreefde doelen van krachttraining anders dan die van hardlopen of yoga. Joggen verbetert vooral de conditie en maakt je hart en longen sterker. Yoga zorgt voor stevige spieren, waarbij het resultaat, afhankelijk van het type yoga, kan variëren. Krachttraining activeert je complete spierstelsel en heeft als voordeel dat de intensiteit kan worden aangepast aan de persoonlijke behoeften en doelen van de sporter. Met een goede planning kan je systematisch en zeer resultaatgericht trainen.

 

Hoe intensief mag of moet een training zijn?

Dat hangt van de persoonlijke situatie af: voor beginners is 30 tot 40 procent van de maximaal mogelijke weerstand vaak al voldoende om spieren en kracht te laten toenemen. Getrainde sporters zullen meer en meer hun prestatiegrenzen moeten opzoeken. Wie de intensiteit later wil opvoeren (wat verstandig is) traint met gewichten op 80 tot 90 procent van de maximaal mogelijke belasting. Dit geldt zowel voor mannen als vrouwen.

 

Waarom hoeven vrouwen niet bang te zijn voor dikke spierbundels?

Omdat ze de hiervoor vereiste hormonen missen hoeven vrouwen zich hier geen seconde druk over te maken. Spieren kunnen wel beter zichtbaar worden, omdat krachttraining het onderhuidse vetweefsel afbouwt. Maar lange, slanke spieren zijn zo erg nog niet; een beetje triceps en biceps mag best; mooie benen worden graag gezien en een beetje taille is echt niet verkeerd! De angst voor gespierde armen en benen is volgens mij vooral een smoesje om niet te gaan sporten.

 

Hoe eenvoudig is afslanken met krachttraining?

Op lange termijn gewicht verliezen en vetrolletjes wegwerken gebeurt op de eerste plaats via de voeding. Toch is krachttraining een optimale aanvulling hierbij. Het vergroot de calorieënbehoefte en zorgt ervoor dat je tijdens een dieet geen spieren afbreekt omdat je lichaam energie nodig heeft en dit uit de verkeerde depots haalt. Bovendien reguleert krachttraining de eetlust.

 

Welke positieve mentale effecten heeft krachttraining?

Krachttraining is bevorderlijk voor het algehele welbevinden en wordt door iedereen anders ervaren: de een krijgt een goed gevoel van de behaalde resultaten tijdens de workout, een ander is blij dat zijn rugklachten verminderen. Wetenschappelijke onderzoeken laten keer op keer zien dat zwaardere training tot het beste resultaat leidt. Krachttraining zorgt ervoor dat er in het lichaam signaalstoffen vrijkomen: deze cocktail van adrenaline, serotonine en endorfine zorgt voor een positief gevoel.

.

Zijn er goede redenen om van krachttraining af te zien?

Eigenlijk niet. Op de lange termijn heeft iedereen er profijt van, vooral ook ouderen en mensen met blessures of bepaalde klachten. Ook mensen met artrose zijn bij krachttraining gebaat: als gewrichten pijn doen, hebben we de neiging ze zoveel mogelijk te ontzien of passief te gebruiken. Lichte krachttraining met zeer veel herhalingen kan de spieren rondom het gewricht verstevigen en het kraakbeen laten herstellen. Hierbij spreek ik uit eigen ervaring. Mijn ellenbogen zorgden voor steeds meer problemen, maar met doelgerichte training kon ik dit proces stoppen. Beter kan niet!

 

Wil jij aan de slag en weten wat krachttraining voor jouw doelstelling kan betekenen? Maak dan een afspraak bij een van onze instructeurs zodat zij kunnen bekijken welk oefeningen en programma het beste bij je situatie passen.

Full power met krachttraining