Met beweging in balans

published at 10.05.2017

Stress is een bekend fenomeen in onze tijd. Onze werkweken zijn vaak langer dan de gebruikelijke veertig uur en dan komen het gezin, het huishouden en andere verplichtingen er nog bij. Uiteindelijk blijft er maar weinig tijd voor onszelf over. Toch is het belangrijk om de juiste balans tussen werk en privé te vinden. Daarvan profiteer je persoonlijk, maar op de lange duur ook je werkgever.

Wist je dat mensen die regelmatig sporten gezonder zijn, minder last van stress hebben, zich beter kunnen concentreren en zich energieker voelen? Talrijke onderzoeken hebben deze positieve effecten al aangetoond. Toch zien we sporten vaak als een extra last. Maar het tegendeel is waar: sport is cruciaal voor een goede balans tussen werk en privé en de beste manier om ontspannen en mentaal in evenwicht te blijven. Check welke trainingsvorm bij jou past om die balans te vinden.

Jonge ouders

Het ouderschap is een full time baan waarbij je voortdurend in beweging bent. Behalve voor de kinderen moet er ook nog voor boodschappen, eten op tafel en een schoon huis worden gezorgd. Even rust en tijd voor jezelf zit er dan niet in. Na een lange dag kan dit de zenuwen wel eens op de proef stellen.

■  Onze tip: conditietraining en krachttraining verbeteren je weerstandsvermogen, maken stijve spieren los en je krijgt er een goed humeur van. Probeer minimaal twee keer, liefst drie keer per week te sporten. Zie deze tijd bewust als een momentje voor jezelf. Op die manier begin je weer harmonisch en met hernieuwde energie aan de volgende dag.

Werkpaarden

Breng je de meeste tijd achter je computer door en haast je je in de tussentijd ook nog van de ene naar de andere vergadering? Dan plof je ‘s avonds waarschijnlijk het liefst op de bank om televisie te kijken. Zulke momenten van rust zijn belangrijk om te herstellen, maar als je nieuwe energie wilt opdoen voor de volgende dag, kun je beter gaan bewegen. Ook je figuur, en belangrijker nog, je rug, hebben te lijden onder het gebrek aan beweging. Bijna twee derde van het kantoorpersoneel heeft af en toe of zelfs chronisch last van rugpijn.

■ Onze tip: probeer drie keer per week direct na het werk een fitnesstraining in te plannen. Belangrijk zijn daarbij vooral oefeningen die de rugspieren versterken en de conditie verbeteren. Van cardiotraining is namelijk bewezen dat het je hersenen stimuleert en daarvan profiteer je zowel op het werk als privé.

Studenten

Colleges volgen, blokken, tentamens doen en ook nog een bijbaantje: het leven van een student is zwaarder dan veel mensen denken. Vooral het slaapgebrek en de hoge werkdruk tijdens tentamenperiodes zijn daar belangrijke oorzaken van. Het beste medicijn: activiteit!

■  Onze tip: door te sporten komen er bepaalde hormonen vrij die helpen stress te verminderen en die voor nieuwe energie zorgen. En je weet het eigenlijk wel: sport goed voor hart en bloedvaten en versterkt je immuunsysteem, waardoor we minder vatbaar zijn voor ziektes. Combineer drie keer per week kracht- en conditietraining.

Bouwvakkers

Als je zwaar lichamelijk werk verricht, is gebrek aan beweging waarschijnlijk niet je eerste zorg. Toch leidt ook zwaar lichamelijk werk tot slijtageverschijnselen, bijvoorbeeld in de gewrichten.

■ Onze tip: regelmatig bewegen zorgt ervoor dat er meer gewrichtssmeer wordt aangemaakt. Zo worden je gewrichten als het ware geolied. Zeer intensieve power workouts kan je maar beter vermijden. Alternatieven als indoor cycling, pilates of yoga zijn meer geschikt.

Wil jij een programma dat precies bij jouw levensstijl past? Laat onze trainers dan een programma op maat maken. Wil je een nog persoonlijker programma en intensieve begeleiding, ga dan aan de slag met een van onze personal trainers. Succes gegarandeerd!

Met beweging in balans