Wij maken gebruik van cookies voor onze service. Bezoek je onze website dan ga je akkoord met de cookies.
2 Klicks für mehr Datenschutz: Erst wenn sie hier klicken, wird das Facebook Plug-In geladen und sie können ihre Empfehlung an Facebook senden. Schon beim Aktivieren werden Daten an Facebook übertragen.

Gezond snacken met noten

published at 14.12.2018

Ze bevatten inderdaad veel calorieën en vet, maar uit diverse onderzoeken blijkt dat de samenstelling van noten (voornamelijk eiwitten en gezonde vetten) je stofwisseling bevordert. Je kunt met een gerust hart af en toe een handje snacken. 

Sterker nog, noten zijn een ideaal tussendoortje. Ze verzadigen snel en ze leveren rap energie zonder je bloedsuikerspiegel al te sterk te laten schommelen. Voedingsspecialisten adviseren om 3 tot 4 keer per week ongeveer 40 gram te consumeren. De soort maakt niet uit, maar geef de voorkeur aan ongezouten en ongebrande noten.

 

Lekker en gezond

Noten leveren naast goed verteerbare eiwitten en gezonde vetzuren veel belangrijke vitaminen. Door het hoge vetgehalte zijn al die voedingsstoffen voor je lichaam bijzonder goed toegankelijk en bruikbaar. Naast vitamine B6 (voor je immuunsysteem), vitaminen A, B, C, D en E, kalium (zenuwen), calcium (botten) en magnesium (spieren), leveren ze ook foliumzuur (groei en celdeling) en ijzer (voor je bloed). Combineer noten met fruit en rauwkost voor een echte vitaminekick. Een salade met geroosterde pijnboompitten, fruitsalade met walnoten, yammie!

 

Regelmatige consumptie van noten verlaagt het cholesterolgehalte, en de omega3 vetzuren geven bescherming tegen hart- en vaatziekten. Het is aangetoond dat de consumptie van noten het risico kan verminderen op diabetes, alvleesklier- en darmkanker plus galstenen kan voorkomen.

 

Topper walnoten

Walnoten bevatten veel magnesium en werken daarom ontspannend op de zenuwen. De stofjes choline en lecithine verhogen je cognitieve prestaties en verlagen de bloeddruk. Na een handjevol walnoten voel je je meer ontspannen, kan je je beter concentreren en ben je over het algemeen efficiënter.

 

Topper cashewnoten

Als bron van vitamine E bieden cashewnoten krachtige antioxidanten voor de celbescherming. Antioxidanten neutraliseren schadelijke vrije radicalen die gezonde cellen aantasten. De bescherming van gezonde cellen heeft een positief effect op tal van ziekten zoals kanker en dementie. Tegelijkertijd profiteer je van een ontstekingsremmend effect.

 

Ben je allergisch?

Voor mensen die lijden aan een nootallergie bestaat hoop. Enkele studies bevestigen dat verwarmde noten beter worden verdragen. Bij verwarming veranderen de proteïnestoffen die een allergische reactie veroorzaken. Pistache-, cashewnoten, pijnboompitten en zonnebloempitten worden vaak beter verdragen dan hazel- of walnoten. En deze variëteiten brengen alle positieve eigenschappen mee.

 

Specials

Kokosnoten en kastanjes zijn weer een verhaal apart. De kokosnoot bevat veel middellange vetzuren die niet zoals lange vetzuren in vetophopingen worden opgeslagen. Je lichaam verbrandt de energie uit kokosnoot direct, ze geven dus onmiddellijk energie vrij. En tegelijkertijd stimuleren ze de vetverbranding.

Kastanjes zijn met slechts 2% vet een echte uitzondering onder de noten. Ze bevatten veel koolhydraten en verzadigen enorm. Kastanjes bevorderen de vorming van het "good mood" hormoon serotonine. Kastanjes zijn een smakelijk en gezond alternatief voor aardappelen. Heerlijk als bijgerecht of in een winters soepje!

Gezond snacken met noten